Artikeln publicerades 25 maj 2026

Ambassadörer från hela världen besökte Kulturcentrum

Människor från hela världen samlade i Kulturcentrum Ronneby Konsthall. Ljust i rummet, mycket folk, män o kvinnor i olika åldrar.

Tisdagen den 12 maj tog Ronneby kommun emot internationella gäster när ambassadörer från ett 30-tal länder besökte Kulturcentrum Ronneby konsthall. Besöket var en del av Utrikesdepartementets årliga ambassadörsresa, där olika delar av Sverige presenteras för att stärka internationella kontakter

Under dagarna 12 till 13 maj fick delegationen möta företrädare från näringsliv och offentlig sektor samt ta del av Blekinges natur, kultur och utveckling. Region Blekinge samordnade besöket i länet.

I Ronneby stod Kulturcentrum i fokus, en av Sveriges största arenor för samtidskonst där regionala, nationella och internationella utställningar samsas med pedagogisk verksamhet och konstnärlig produktion.

Besöket gav möjlighet att visa både Ronnebys och Blekinges styrkor, från kultur och livsmiljö till samverkan mellan offentlig sektor och andra aktörer.

Ambassadörsresan syftar till att skapa nya kontakter och stärka Sveriges relationer med omvärlden.