Artikeln publicerades 27 mars 2025
Imponerande utvecklingsarbeten belönas med pris för Bästa framsteg

Vinnarna av "Bästa Framsteg 2024" inom Ronneby kommun: Service- och digitaliseringsenheten, Vuxenenheten och Funktionsstöd. Foto: Ronneby kommun.
Och vinnarna är ...
Vinnare av förstapriset för Bästa framsteg blev Service och digitaliseringsenheten som med noggrann planering, tester och analyser skapat en unik, smart och skalbar lösning som både förbättrar tillgängligheten och effektiviserar kommunens arbete. Andrapriset gick till Vuxenenheten och tredjepriset till Funktionsstöd.
På torsdagen i samband med en prisceremoni på chefsdagen på Blekinge Convention Center korade kommundirektören Carl-Martin Lanér vinnaren för Bästa Framsteg 2024. Vinnaren fick stolt ta emot den åtråvärda vandringspokalen och en prischeck på 10 000 kr.
Samtliga pristagare fick diplom och blomma för sin insats. Andra- och tredjepristagarna erhöll en prischeck på 5000 kr vardera. Prispengarna ska användas till fortsatt stimulans av utvecklings- och kompetenshöjande arbete.
-Ett extra stort grattis till alla pristagare! Dessutom vill jag tacka alla som har skickat in sina bidrag och sökt till Bästa framsteg 2024. Det är tack vare er vi kan se en fin utveckling av kommunkoncernens verksamheter och tillsammans har vi gjort betydande framsteg och fortsätter göra skillnad för dem vi är till för, säger kommundirektör Carl-Martin Lanér.
Det inkom totalt 17 bidrag som ansökte om priset om Bästa framsteg 2024 och de som inte fick en placering får som tack för visat intresse och deras fina insatser i deras framsteg handla sig en smörgåstårta att avnjuta tillsammans med sitt arbetslag.
Pristagare 2024 med motivering
Första placering:
AI-teknik i framkant ger kommunens invånare service dygnet runt, Service- och digitaliseringsenheten
Med noggrann planering, tester och analyser har en unik, smart och skalbar lösning skapats som både förbättrar tillgängligheten och effektiviserar kommunens arbete. Projektet visar hur ny teknik kan användas på ett ansvarsfullt sätt för att stärka medborgarnära tjänster vilket lett till tydliga resultat med minskade telefonköer, frigjord tid för medarbetare och snabbare svar till invånarna. Satsningen är framtidsorienterad och ett föredöme för hur digitalisering kan förbättra offentlig service, inte bara servicen i Ronneby utan också bana väg för liknande initiativ i andra kommuner.
Andra placering:
Implementering av serviceinsatser, Vuxenenheten
Genom förståelse för medborgarnas behov av flexibla och tillgängliga stödinsatser och genom att ifrågasätta traditionella arbetssätt införs nya strukturerade och behovsanpassade serviceinsatser inom missbruksvården. Projektet har sänkt trösklarna för stöd och möjliggjort snabbare och mer individanpassade insatser för hjälpsökande. Med medborgarens självständighet och livskvalitet i fokus inspirerar verksamheten andra verksamheter att det går att bidra till en mer inkluderande och effektiv välfärd.
Tredje placering:
Förbättrad kompetensutveckling i personlig assistans, Funktionsstöd
Genom ett innovativt och långsiktigt arbete med kompetensutveckling har kvaliteten stärkts i den personliga assistansen. Satsningen har ökat personalens trygghet och förmåga att möta individers unika behov, vilket skapar en mer inkluderande och professionell omsorg. Genom digitala verktyg och anpassade utbildningsinsatser har verksamheten skapat förutsättningar för en mer kompetent och engagerad personalstyrka. Projektet är ett föredöme inom välfärdsutveckling och bidrar till en bättre vardag för brukare, anhöriga och medarbetare.