Artikeln publicerades 27 april 2020

Ronneby kommun i topp i Sveriges Miljöbästa kommun

Ronneby kommun är bland de 20 bästa av mindre städer/tätorter och landsbygdskommuner i Aktuell Hållbarhets kommunrankning Sveriges Miljöbästa kommun.

Bild med en svensk flagga som vajjar mot en blå himmel och text Sveriges Miljöbästa kommun.

​I över tio års tid har Aktuell Hållbarhet rankat och granskat kommunernas miljö- och hållbarhetsarbete. Med ansvar för bland annat samhälls- och stadsplanering, upphandling, grundskola och tillsyn över det lokala näringslivet, äger kommunerna en nyckelroll i omställningen mot en hållbar utveckling.

Den 14 maj lanseras kommunrankningen Sveriges Miljöbästa kommun. Redan nu presenterar Aktuellt hållbarhet de kommuner och städer som visar bäst ambition och aktivitet på miljöområdet 2020. Ronneby kommun är bland de 20 bästa av mindre städer/tätorter och landsbygdskommuner.

- Trots att vi nu är i ett samhällsbesvärligt läge i hela världen så arbetar vi lokalt i Ronneby ihärdigt vidare med att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle. Ronneby har under flera år varit i topp med vårt strategiska miljöarbete bland Sveriges kommuner och det känns skönt att vårt arbete fortfarande värderas högt, säger Kenneth Michaelsson, Ordförande i Miljö- och Energirådet i Ronneby.

För mer information kontakta:
Sofie Samuelsson, Miljöutvecklare

E-post: sofie.samuelsson@ronneby.se

Kenneth Michaelsson, Ordförande i Miljö- och energirådet

E-post: kenneth.michaelsson@ronneby.se

Så här jobbar Ronneby kommun med hållbar utveckling Öppnas i nytt fönster.