Artikeln publicerades 3 juli 2023

Sommar, bad och algblomning

Under sommaren är det härligt med värme, sol och lugna vatten för bad eller andra vattenaktiviteter. En sak man kan behöva hålla koll på är algblomning.

Precis som vi så gillar blågröna alger (egentligen cyanobakterier) samma förhållanden och förökar sig kraftigt, vilket ger upphov till de ansamlingar av grön sörja på vattenytan som vi kallar algblomning. Algblomning är naturligt, men utsläpp av näringsämnen från avlopp och jordbruksmarker har lett till den explosionsartade förökningen av alger vi ser idag. Vid blomningen dör algerna och gifter släpps ut som kan finnas kvar i flera dagar.

Algblomningen kan vara en fara för både dig, barn och husdjur, så håll extra koll! Det går inte att se om en algblomning är giftig eller inte. Du kan följa aktuellt läge för algspridning på SMHIs hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Var kan du bada?

Se badplatserna på interaktiv karta. Här finns också livesända badtemperaturer från de flesta badplatserna - live.ronneby.se Länk till annan webbplats.

På kommunens hemsida finns samlad information om badvatten Länk till annan webbplats. och vilka kontroller som görs av kommunen.

Gräs och träd som omger en lugn havsvik