Artikeln publicerades 3 augusti 2023

Ann Edholm & Tom Sandqvist

Jerusalem
26.3 - 22.5 2022

Rökiga, nästan svarta målningar med en svart sylvass kil. En ridå av röda kilar mot en gråsvart flammande himmel. En röst som malande entonigt berättar om de tekniska installationerna, om vakternas fritid och arbetsförmåner i förintelselägret, dessutom en video från gravkyrkan i Jerusalem med några besökare som oupphörligt tänder och släcker knippen av brinnande ljus under en sotig plåthuv vid ingången till den heliga graven. Konstnären Ann Edholms och författaren Tom Sandqvists gemensamma installation Jerusalem väcker både känslor och tankar kring vår existentiella belägenhet, vårt ansvar som människa, vår plats i tillvaron, skuld och (o)möjlig försoning.

Ann Edholm, född 1953, hör till den svenska samtidskonstens hyllade konstnärer. Uppmärksammad, bland annat, för sin offentliga utsmyckning i FN:s högkvarter i New York 2013.

Tom Sandqvist, född 1954, är författare och professor emeritus i konstens teori och idéhistoria. År 2019 erhöll Sandqvist Längmanska Kulturfondens kulturpris för sitt författarskap och forskningsinsatser.