Blå hand indigo

Ageless water, Eternal colour - BLUE

and Sisters spinning the thread

Jeanette Schäring

Norra Konsthallen

16 juni- 2 september 2018

Från grönt till blått av indigoväxter, med färgningsprocesser som binder jorden och havet med himlen. Blått är inte bara en nyans; det är natur och ekologi, en väv av ljus, energi, sinnlighet och rörliga kroppar. Det är processer av jord, bakterier, vatten, känslor och ett kroppsligt engagemang.

Ageless water, Eternal colour BLUE - en utställning, ett färglabb och en vision om livet som färg och om oss människor som del av en värld av mikrober och vatten.
Systrar spinner tråden - i den fysiska rörelsen blir vi partiklar, vi skapar tillsammans möjligheter och tankar, det gamla vävs in i det nya och med mystiken förflyttar vi oss in i en ny framtidssyn. Vi är alla sammanlänkade. Möten och synapser skapas i sinnenas spår!
Läs mer om utställningen

Utställningen sker i samarbete med lokala odlare och spinngrupper.Performance, workshops och story-telling kommer att ske under utställningsperioden.

Jeanette Schäring
Masterexamen, Textilkonst vid HDK 2006.
Schäring arbetar med konstnärlig forskning med färg från växter, vatten och ljus och färgen från växters djupa förbindelser med oss människors perception, liv, visdom, hälsa och hur vi använder våra sinnen och sensualitet för att förstå komplexitet, materialitet och andlighet i vår värld. Schäring använder ett etiskt och ekologiskt filosofiskt förhållningssätt till natur och färg som en indikator på vårt känsliga ekosystem.

Hon arbetar med att vidga begreppet växtfärgning – och hur naturlig färgning kan ta plats i samtidskonsten. Startade 2014 en högskolekurs på 7,5 poäng vid Steneby, Göteborgs universitet.

 www.jeanettescharing.netlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Keramisk skulptur

TRANSFER

Sara Möller

Södra Konsthallen

16 juni- 2 september

I utställningen TRANSFER förflyttas du till ett landskap av keramisk figuration, en plats där tankar och material möts för att smälta samman i form.

Trots skulpturernas statiska positioner rör de sig, -trånande mot varandra eller sin egen spegelbild. Vissa tycks kämpa för att inte kollapsa mot golvet och andra gör så gott de kan för att hålla ihop eller lyfta upp.
Likt en transferhall på en flygplats är detta en tillfällig mötesplats för kroppar i rörelse och rymmer sinnets hoppfulla förväntan inför resan tillika den förlamande flygskräcken. Oron för den stora katastrofen gör sig särskilt påmind i rummets större installation uppbyggd till stora delar av obränd lera. Huller om buller växer det och gror, krackelerar och rämnar. Andra skulpturala experiment bygger på överföring genom kloning och materiella sammankopplingar som kan liknas vid en sorts ympning.

Konstnären Sara Möller är född 1982 i Växjö och verksam i Göteborg. Möller arbetar i huvudsak med keramisk skulptur, assemblage och installation. De skulpturala verken utstrålar sensualism och sinnlighet, men också mörker och otämjd natur. 2009 tog hon sin MFA i keramikkonst från HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg. Hon har sedan dess haft flertalet utställningar och tilldelats en rad större stipendier, -under våren mottog hon Göteborgs Stads Kulturstipendium. Möller kom nyligen hem från en längre arbetsvistelse i Kina där hon vistats som Konstnärsnämndens stipendiat i staden Jingdezhen. I TRANSFER på Kulturcentrum Konsthall i Ronneby finns tydliga spår från denna vistelse representerade.

www.saramoller.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Galleriet

En studie i blått

16 juni - 2 september 2018

Blekinge Folkhögskolas textillinje undersöker indigons egenskaper och möjligheter. I samband med utställningen Ageless water, Eternal colour - BLUE