Artikeln publicerades 16 april 2024

Underrättelse om granskning av detaljplan för Hoby 19:1 (Norra Sanden)

Kommunstyrelsen har upprättat ett förnyat förslag till detaljplan för del av fastigheten Hoby 19:1 i den norra delen av Sanden i Bräkne Hoby, Ronneby kommun.

Detaljplanens syfte är att i enlighet med Plan- och bygglagen (2010:900) skapa en ny byggrätt för bostäder eller en naturnära förskola i stadsdelen Sanden i Bräkne-Hoby. Vidare syftar detaljplanen till en placering och utformning av bostäderna eller förskolan som på ett övergripande sätt anpassas till de topografiska naturförhållandena på platsen.

Planen hanteras med ett standardförfarande och avviker inte från översiktsplanen Ronneby 2035.

Detaljplanen har tidigare varit utskickad på ett förnyat samråd till berörda myndigheter, fastighetsägare, föreningar med flera från 2024-02-19 till och med 2024-03-10. En sammanfattning av inkomna synpunkter finns i samrådsredogörelsen. Efter samrådet har ändringar och tillägg gjorts i planhandlingarna. En undersökning har upprättats, genomförandet av planen bedöms inte medföra betydande miljöpåverkan.

Granskning av planförslaget

Det omarbetade planförslaget ställs ut för att granskas från 2024-04-22 till och med 2024-05-12. Handlingarna finns tillgängliga på följande platser

• Stadshusets entréhall, Ronneby
  • Ronneby Stadsbibliotek

Detaljplanen och tillhörande planeringsunderlag hittar du också digitalt på www.ronneby.se/hoby19-1 Länk till annan webbplats..

Du är välkommen att ringa planarkitekt Peter Robertsson, 0457-61 82 16 eller stadsarkitekt Helena Revelj på 0457-61 82 27 eller, om Du vill ha mer information. Du kan även skicka e-post till kommunstyrelsen@ronneby.se.

Lämna synpunkter och förslag

Har Du synpunkter på planförslaget ska de framföras skriftligt till:

Kommunstyrelsen, Stadshuset, 372 80 Ronneby.

eller med e-post till kommunstyrelsen@ronneby.se.

Märk meddelandet med diarienummer: 2021/357.

Senast 2024-05-12 ska synpunkterna ha inkommit till kommunstyrelsen.

Den som inte har framför sina synpunkter skriftligt senast under granskningstiden kan förlora rätten att senare överklaga beslutet att anta detaljplanen. Fastighetsägare uppmanas att informera sina hyresgäster, arrendatorer med flera om innehållet i denna skrivelse.

Kommunstyrelsen