2 x Landehag
25 januari - 16 mars
Far och Dotter
VATTENMÅLERI
Jörgen Landehag
Faktiskt, är det så att akvarellmåleriet med alla sina variabler – jag menar sådant som vatten, pigment, temperatur, luftfuktighet, papperskvalitet, min egen dagsform förstås – påverkar bildresultatet rent fysiskt men också mig som mänsklig varelse. Lång erfarenhet som akvarellist gör att jag är beredd på det mesta. Trots det överraskar ständigt verkligheten mig, men gör mig inte ställd. Jag vet nämligen att det för det mesta blir något annat än jag föreställt mig.
Felicia Landehag
Jag gör gärna självporträtt, eller vad man ska kalla det. Bilderna är resultatet av mina iscensättningar av mig själv. Det är uttrycken och känslorna som jag försöker förmedla. Det är framförallt ögonen och anletsdragen kring ögon och mun som förmedlar ett slags kroppsspråk som i bästa fall, i bilden jag skapar, säger något om känslor jag vill uttrycka, via mitt face i spegeln och sedan via handen ner på pappret. Skuggorna eller den flödande tuschblandningen använder jag till att förmedla en slags dramatik beroende på vilken typ av känslouttryck eller stämning jag vill kommunicera. Mina ansikten ser jag också som en typ av landskap jag vill utforska.