Nycklar
Nycklar kvitteras ut hos Ronnebyhus vid tillträdesdagen.
Observera att första hyran alltid måste vara betald innan nycklarna lämnas ut.
Normalt får du tre nycklar och två taggar om taggsystem finns i huset du ska bo i.
Vill du beställa extra nyckel/tagg går det bra mot betalning.
Nyckel 450:- /styck
ILOQ Nyckel 750:- /styck
Extra tagg 155:- /styck
Behöver du göra cylinderbyte kostar det 1950:- (Priset gäller ej ILOQ-cylinder)
Om nyckel till postbox saknas vid utflytt debiteras du för cylinderbyte av postboxen till ett pris på 550:-
Elektroniska nycklar
Vissa av våra fastigheter är försedda med ett elektroniskt nyckelsystem ”taggar”.
Det kan tex gälla entréer, källare eller bokning av tvättider. Det medför möjligheter att spara personuppgifter på flera sätt genom boknings- och passageloggar.
Ändamålet med behandlingen av personuppgifter är att underlätta hanteringen av nycklar och bokning av tvättider för dig och Ronnebyhus. Den lagliga grunden är dels att upprätthålla hyresavtalet så att du får tillträde till lägenhet och gemensamma utrymmen, dels intresseavvägning. Några uppgifter behöver dock inte sparas för att upprätthålla hyresavtalet utan det är framförallt med stöd av intresseavvägning som uppgifter behandlas. Behandlingen av personuppgifter i ett elektroniskt nyckelsystem är nödvändig för att du ska kunna boka tvättstuga. I vissa fall kan inpasseringsloggar behöva sparas under en tid för att Ronnebyhus ska kunna utreda störningar med mera i boendet. I dessa fall är den lagliga grunden att styrka ett rättsligt anspråk med anledning av hyres-avtalet, det vill säga att få störningen eller störningarna att upphöra.
Vilka personuppgifter är relevanta att registrera?
Med intresseavvägning som grund:
- Bokningslogg av tvättstuga, uppgifterna avidentifieras månadsvis eftersom antalet bokningsbara tider baseras på månatlig användning.
- Bokningslogg för att ta fram statistik över hur tvättstugan används.
- Uppgift om längre lås-och dörröppningstider.
För att kunna tillvarata rättsliga anspråk med anledning av hyresavtalet:
- Passageloggar i gemensamma utrymmen för att vidta åtgärder med anledning av störningar i boendet. Uppgifterna ska dock raderas efter maximalt två veckor om uppgifterna inte används.
Passageloggen kan alltså användas för att vidta åtgärder med anledning av störningar i boendet.