Artikeln publicerades 14 juni 2018

Erasmus+ KA2

Vi har ett nytt EU-projekt på Knut Hahn, som pågår från september 2018 till augusti 2020.

Det kallas Erasmus+ KA2 och är utbyten med elever och lärare i fem länder (Sverige, Österrike, Spanien, Holland och Polen).

20 elever och 10 lärare från varje land kommer att delta.

Temat är: “Cultural Heritage and building Cultural Competence"

 

SAMMANFATTNING AV VÅRT NYA EU-PROJEKT PÅ KNUT HAHN

ERASMUS+ KA2

Period: 1/9, 2018 – 31/8, 2020

EU-bidrag: 26 390 EURO

Titel: “Cultural Heritage and building Cultural Competence”

Projektnummer: 2018-1-AT01-KA229-039272

Deltagande länder, orter, skolor samt koordinatorer (Österrike är huvudkoordinator):

  • ÖSTERRIKE (Schärding) BORG Schärding Peter Beham
  • NEDERLÄNDERNA (Holland, Breukelen) RSG Broklede Robin Bakker
  • SVERIGE (Ronneby) Gymnasieskolan Knut Hahn Ursula Sandin Gullander
  • POLEN (Elblag) III Liceum Ogolnoksztalcace im. Jana Pawla Tomasz Stezala
  • SPANIEN (Basque Country, Bilbao) IES Botikazar Idoia Pujana

Litteratur (som vi kommer att ha som underlag för aktiviteter och diskussioner):

  • ”Building Cultural Competence” (Kate Berardo)
  • “ When Cultures Collide” (Richard D. Lewis)

Informationskanaler: Projektet kommer att ha en hemsida, en sida på eTwinning samt en Facebookgrupp (mer info om detta kommer senare).

MÖTEN

Datum för mötena (med resdagar):

  1. Planeringsmöte i Bilbao (för koordinatorerna) 4-7 sep 2018
  2. Möte i Österrike 14 -18 jan 2019
  3. Möte i Sverige 11-15 mars 2019
  4. Avstämningsmöte för koordinatorerna (datum och plats ej bestämt)
  5. Möte i Spanien nov 2019 (exakta datum ej bestämda)
  6. Möte i Polen feb 2020 (exakta datum ej bestämda)
  7. Möte i Nederländerna april 2020 (exakta datum ej bestämda)
  8. Möte i Bryssel juni 2020 (exakta datum ej bestämda)

Detta händer varje gång det är möten med elever och lärare:

  • Mötena är tre dagar (tis-tor) + restid två dagar (mån+fre).
  • 4 elever och 2 lärare från varje land kommer till varje möte (sammanlagt deltar 20 elever och 10 lärare i projektet, från varje land).
  • Eleverna bor hos varandra, och lärarna på hotell (förutom i Bryssel, där alla bor på pensionat).
  • Eleverna förbereder en presentation i förväg, om sitt land, skola och kultur, som de framför för de andra deltagarna första dagen (en grupp/land).
  • gör eleverna annat förarbete i samband med temat i varje land (kan variera).
  • Eleverna arbetar tillsammans med undertemat för varje möte, i ”runda-bords- diskussioner”, under vägledning av en lärare.
  • En av dagarna görs en längre utflykt till något ställe, där man kan ta del av landets kultur på olika sätt.
  • Mötet avslutas med en redovisning av vad de har lärt sig (t.ex. en utställning, eller annat).
  • En utvärdering av mötet och temat görs sista dagen.

Teman för mötena:

Varje land arbetar med någon typ av kulturell aktivitet på mötena, såsom musik, bild, dans, drama, sport (typisk för landet), litteratur, språk m.m. Ej fastställt exakt än, vilket land som arbetar med vilket. Ganska fritt val av det.

Förutom detta ska deltagarna i varje land göra följande (med hjälp av arbetsblad och uppgifter som finns i den litteratur vi använder i projektet):

  1. Österrike: Diskutera hur man definierar kultur, och förstå interkulturell kompetens, samt hur kulturella olikheter påverkar oss.
  2. Sverige: Förstå olika värderingar i samband med kultur, undersöka kulturella identiteter, och hur vi definierar detta.
  3. Spanien: Lära sig om hur man klarar av byten av kulturer (flytt mellan länder) och hur man bäst förbereder sig för detta.
  4. Polen: Göra aktiviteter som kan bygga ”europeiska team”, med hjälp av rollspel.
  5. Nederländerna: Arbeta med övningar i problemlösning, i samband med ”kulturkrockar”.
  6. Bryssel: Besök på EU-institutioner, rollspel på ”Parlamentarium”, besök på kulturella evenemang.

Mer info kring varje möte följer efterhand!

Ursula Sandin Gullander
Koordinator

Koordinatorer i projektet.

Från vänster: Ursula Sandin Gullander med de olika koordinatorerna i projektet.