Artikeln publicerades 3 september 2021

Svenstorp med hyresgäster i framkant

Historien börjar redan på 50-talet då Facit Halda flyttar sin tillverkning av reseskrivmaskiner från Svängsta till Bräkne-Hoby. 1959 kommer den första el-skrivmaskinen ”Facit” och en helt ny fabrik invigs i Bräkne-Hoby, den fastighet som idag ägs av ABRI och som heter Svenstorp.

Fabriken i Bräkne-Hoby har haft flera ägare – Electrolux, Ericsson och Nokia. Här tillverkades på den tiden toppmoderna produkter, först elskrivmaskiner sedan bordsdatorer, kretskort och tangentbord.

ABRI köpte fastigheten 1991 sedan Nokia Data lades ner. Vi har under åren haft flera större företag som hyresgäster i Svenstorp – från återvinning av elektronikskrot och varuhus, till tillverkning av elektronik, listverk och kolor, något som idag upptar stora ytor i fastigheten.

2003 öppnade Karlssons varuhus i fastigheten och efter en tävling döptes byggnaden om till Futurum. Ronneby kommun hade här fått ett stort köpcenter som besöksmål. 2019 går Karlssons i konkurs och ABRI fortsätter arbetet med att bibehålla fastighetens attraktion. Vi har bland annat fräschat upp utemiljön, målat om och städat upp i området.

­ABRIs fastighetsansvarige Jan-Erik Månsson har arbetat med ombyggnationerna till företagen som expanderar i Svenstorp.
– Det är fantastiskt roligt att hjälpa till när våra hyresgäster växer och nya arbetstillfällen skapas! Vi har under 2021 byggt om befintliga lokaler i fastigheten Svenstorp, gjort nya avgränsningar för verksamheterna och brandsektionerat.
– Inom några veckor är vi i mål och lokalerna har redan börjat fyllas med verksamhet, säger Jan-Erik Månsson, fastighetsansvarig på ABRI.

IDAG UPPTAS SVENSTORP AV VARIERANDE VERKSAMHETER

Eller vad sägs om en kolafabrik som exporterar blekingska kolor över hela världen, en listfabrik vars produkter vi kan köpa hos de flesta större bygghandlare, en elektronikfabrik som vunnit flera gasellpris i Dagens Industri, ett nästan dygnet runt öppet gym, kontor, restaurang/pizzeria, helgförsäljning av begagnade prylar och ett museum för idrottshistoria. Det kallar vi för att ha ”många ägg i korgen” och ett härligt gäng entreprenörer är samlade här! Vi har fortfarande plats kvar i lokalerna, även om det är krympande, för fler företag och verksamheter.