Artikeln publicerades 3 februari 2017

Orbit One – samlade under ett och samma tak

Nu är orbit One på plats i Telefonen, 350 personer kommer arbeta med att producera, marknadsföra och distribuera produkter. Orbit One ser en stor nytta med att finnas under ett och samma tak samt utifrån detta skapa en mer gemensam organisationskultur.

Orbit One är en av Skandinaviens största kontraktstillverkare av kretskort, förpackad elektronik och elektromekanik. I Ronneby har Svarven under många år varit Orbit Ones huvudkontor men 2015 förvärvade Orbit One verksamheten Flextronics som satt i ABRIs lokaler i Telefonen på Fridhemsvägen. Det är bara är ett stenkast mellan de två fabrikerna. När möjligheten dök upp att hyra mer yta i Telefonen bestämde sig Orbit One för att flytta hela verksamheten dit. Nu är verksamheten i stort sett helt på plats och Magnus Ljunghäll, platschef på Orbit One ser en stor nytta med att finnas under ett och samma tak samt utifrån detta skapa en mer gemensam organisationskultur, minska kostnader och öka effektiviteten genom att bland annat minska transporterna. Med en adress blir det även lättare för kunder och leverantörer att hitta.

I samband med den gemensamma flytten har investeringar gjorts i b.la. lagerautomater, det är en automatiserad lösning för lagring och orderplockning som ökar effektiviteten i lagret avsevärt samt ger bättre utrymmesanvändning. Även ett renare rum håller på att förberedas. Ett renare rum erbjuder en miljö som gör det möjligt att producera produkter där kraven på renhet är väsentligt högre än normalt med avseende på mängden partiklar och smuts. I Telefonen kommer ca 350 personer att arbeta med att producera, marknadsföra och distribuera produkter.