Vänskapsbänkar
I Ronneby finns tre gula vänskapsbänkar. De är till för omtanke, gemenskap och viktiga samtal. Här kan du slå dig ner, prata med någon – eller bara säga hej. Bänkarna påminner oss om att alla kan må dåligt ibland, men ingen ska behöva vara ensam. Ett enkelt ”hej, hur mår du?” kan göra stor skillnad.

Alla kan drabbas av psykisk ohälsa
Psykisk ohälsa kan drabba vem som helst. I Sverige tar omkring 1 500 personer sitt liv varje år, och bland unga är självmord den vanligaste dödsorsaken.
Vänskapsbänkarna är en del av arbetet för att förändra detta. De gör det lättare att mötas och prata om hur vi mår. Här kan du:
- ta kontakt med någon
- småprata eller dela tankar
- lyssna på någon annan
Du behöver inte ha svar – det viktigaste är att du lyssnar.
Bänkarna är till för alla
Du kan sätta dig på en bänk om du vill prata, lyssna eller bara känna gemenskap.
Att prata med andra, även okända, kan minska ensamhet och stärka känslan av sammanhang.
Så kan du starta ett samtal
Det viktigaste är att visa att du bryr dig. Du kan till exempel säga:
- Hej, hur mår du idag?
- Vill du prata om något?
- Vad tänker du på just nu?
- Jag finns här och lyssnar om du vill berätta
Bra att tänka på:
- Har du frågat – stanna kvar och lyssna
- Du behöver inte ha alla svar
- Respektera om någon inte vill prata
Här finns bänkarna i Ronneby
- Torget
- Stationen/resecentrum
- Vidablick
Det är personer från Ronneby kommuns dagliga verksamhet/sysselsättning inom Funktionsstöd som har arbetat med att iordningsställa vänskapsbänkarna.
Behöver du prata med någon?
Att prata med någon kan hjälpa. Vänd dig till en vän, familj, skolpersonal eller vård.
Det finns alltid någon som vill lyssna.
Hit kan du som är barn eller ungdom också vända dig om du mår dåligt
Hit kan du som är vuxen eller äldre också vända dig om du mår dåligt
När det är akut
Mår du mycket dåligt och känner att du inte orkar mer? Sök hjälp direkt!
Här hittar du telefonnummer och kontaktvägar för akut hjälp.
Bakgrund
Vänskapsbänkarna är en del av ett större arbete för att förebygga psykisk ohälsa och självmord. Initiativet startade i Zimbabwe 2006 och finns idag i flera länder, även i Sverige. I Blekinge samarbetar kommunerna och Region Blekinge för att minska självmord, uppmuntra samtal och minska stigmat kring psykisk ohälsa.
Läs mer om suicidprevention i Blekinge här: Nya satsningar för att främja den psykiska hälsan i Blekinge - Region Blekinge Länk till annan webbplats.
Läs den länsgemensamma strategin här: Suicidprevention i Blekinge, En gemensam länsövergripande strategi 2024–2030.pdf Länk till annan webbplats.
