Artikeln publicerades 26 september 2025

Kommunikation i en krissituation?

När en kris eller allvarlig händelse inträffar är tydlig och snabb kommunikation avgörande. Det handlar både om att myndigheterna snabbt kan nå ut med information – och att du som invånare vet var du ska vända dig för att få rätt och bekräftade uppgifter.

När en kris eller allvarlig händelse inträffar är tydlig och snabb kommunikation avgörande. Det handlar både om att myndigheterna snabbt kan nå ut med information – och att du som invånare vet var du ska vända dig för att få rätt och bekräftade uppgifter.

I Sverige finns flera viktiga system och kanaler för att nå ut till allmänheten:

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA)

VMA är ett varningssystem som används vid akuta händelser, till exempel vid bränder, utsläpp eller andra allvarliga faror. Meddelandet går ut i radio, tv, appar och ibland som sms till berörda områden. Om du nås av ett VMA så ska du följa de uppmaningar som ges.

Hesa Fredrik

Vid särskilt allvarliga händelser hörs även larmsignalen ”Hesa Fredrik” via tyfoner utomhus. Signalen kan även användas för beredskapslarm och flyglarm om Sverige skulle råka i krig. Signalen låter oavbrutet i sju sekunder, följt av fjorton sekunders tystnad. Ibland kan man höra en testsignal av Hesa Fredrik och VMA. Detta sker den första måndagen varje kvartal kl. 15.00.

När du hör signalen ska du:

  • Gå inomhus
  • Stänga dörrar, fönster och ventilation
  • Lyssna på Sveriges Radio P4 för mer information om vad du ska göra.

Sveriges Radio P4

Sveriges Radio P4 är vår beredskapskanal och har i uppdrag att förmedla information från myndigheterna när något allvarligt händer. Här får du alltid bekräftad information från myndigheter. Radiokanalen ska alltid kunna sända, även vid långvariga strömavbrott, avbrott i telekommunikationerna eller andra svåra påfrestningar.

Strömavbrott och telestörningar kan innebära att du inte når de nyhetsflöden och informationskällor som du är van vid. Vid den sortens störningar är vanliga radiosändningar en säker källa till information. För att alltid kunna lyssna på radio kan det vara bra att se till att ha en radioapparat som drivs med batterier. Det finns även radioapparater som drivs med solceller eller med vev, och du kan även lyssna på radion från din bil.

113 13 – det nationella informationsnumret vid olyckor och kriser

Hit kan du ringa dygnet runt för att få verifierad information vid icke akuta kriser eller större samhällsstörningar. Du kan också lämna tips om du ser något som är viktigt för myndigheterna att känna till. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, alla årets dagar.

Krisinformation.se och myndigheternas egna kanaler

På webben och i sociala medier kan du följa aktuell information. Krisinformation.se samlar uppdateringar från myndigheter och andra ansvariga så att du får en samlad bild.

Tips för att stärka din förmåga att ta emot rätt information om något allvarligt händer:

  • Ha alltid en batteridriven radio eller vevradio hemma. Du kan även lyssna på radion i din bil.
  • Förvara en powerbank eller annan reservström till mobilen.
  • Följ officiella kanaler – inte rykten eller obekräftad information.

krisinformation.se Länk till annan webbplats. kan du läsa ännu mer om hur du får information om något allvarligt händer. Genom att känna till hur informationsflödet fungerar vid kris och krig blir du bättre förberedd, kan fatta rätt beslut och samtidigt hjälpa andra.