Artikeln publicerades 6 maj 2020

En ny ikon på ronneby.se = chattbot

En skärmdump på startsidan på ronneby.se där chattbot symbolen är förstorad och chattfältet där besökarna ställer frågor är infogat

Lättare att få svar på frågor om Corona - Ronneby kommun lanserar en chattbot på ronneby.se

Idag har en ny symbol dykt upp på hemsidan ronneby.se. Det är en chattbot som innebär att besökare till kommunens hemsidan kan ställa frågor om corona. Boten är tränad till att svara på frågor rörande coronaviruset både gällande Folkhälsomyndighetens nationella allmänna råd och Ronneby kommuns perspektiv och de åtgärder kommunen har vidtagit.

Det hela började med en förfrågan från Ronneby kommuns samarbetspartner ATEA om att vara pilot för en ny chattbot för Coronafrågor. IT-enheten har haft en vision om en chattbot i framtiden som skulle kunna svara anställda på frågor om internservice. Förhoppningen var sedan att lansera tjänsten även ut mot medborgarna. När förfrågan sedan kom så var det inget att tveka på utan helt rätt i tiden. - Vi vill att den snabbt ska kunna ge våra invånare relevanta svar på frågor om Corona oavsett tidpunkt, säger Tobias Eberg, Ronneby kommuns IT-chef. Emma Hessbo, digitaliseringsstrateg på Ronneby kommun tillägger: - Det känns kul att Ronneby kommun fortsätter sin utvecklingsresa kring digitalisering även i dessa tider när mycket annat sätts på paus.

Samarbetet med leverantörerna har gått otroligt smidigt där både Ronneby kommun och leverantörerna har prioriterat arbetet med att ta fram den. - Coronaspridningen har ökat intresset för chattbotar, som kan avlasta personalen 24/7 och samtidigt ge trygg information till medborgarna. Ronneby kommuns framåtlutade sätt kan förhoppningsvis få fler att se att innovation kan födas ur kriser om man är modig. Det som är spännande med chattboten vi inför tillsammans med Ronneby kommun är att den kan utvecklas även efter Corona och användas där informationsbehovet då ökar istället, säger Mattias Lindell som är platschef på Atea i Karlskrona. Efter en testperiod är nu chattboten redo att lanseras på ronneby.se, inledningsvis under en tremånaders period.

Kontakt

Emma Hessbo
Digitaliseringsstrateg

Tel: 0457-61 80 38
E-post: emma.hessbo@ronneby.se

Tobias Ekberg
​IT-chef

Tel: 0457-61 81 11
​E-post: ​tobias.ekberg@ronneby.se


bot

kortform för robot, ut­talas ”bått”. Svensk plural: bottar, i singular ofta: bott. Ordet används oftast om datorprogram som fungerar relativt självständigt, så kallade mjukvarurobotar:

chattbot: datorprogram som kan föra skriftliga sam­tal med människor: dialogrobot