Hemtjänst

Hemtjänsten är basen för äldreomsorgen i Ronneby kommun. Vi vill ge dig möjlighet till ett tryggt kvarboende hela livet.

Nedan ser du grundläggande information kopplat till hemtjänsten. Du ser även vanligt förekommande frågor och svar.

Vad du kan ansöka om
Du kan ansöka om praktisk hjälp i hemmet eller hjälp med personlig omvårdnad. Hjälp i hemmet kan vara t.ex. städning, tvätt, inköp eller tillredning av enklare måltider. Personlig omvårdnad kan vara att få hjälp att sköta sin personliga hygien, toalettbesök eller hjälp med att komma i och ur sängen. Insatserna kan vara flexibla och omfattning kan variera över tid.

Ronneby kommun erbjuder också förenklad biståndsbedömning. Detta innebär att om du är 75 år eller äldre har du möjlighet att ansöka om viss insats utan att en behovsprövning och utredning görs. Den insats som förenklad biståndsbedömning omfattar är trygghetslarm.

Hur du ansöker
Du ansöker genom att ringa en biståndshandläggare eller digitalt via e-tjänst. Om du inte haft insatser tidigare bokas vanligtvis ett hembesök inom två veckor från första kontakten. Syftet är att gå igenom dina behov, informera om vilka insatser som finns och se över din hemmiljö.

Mer information om hur du ansöker hittar du här.

Ansökan och beslut
Den formella ansökan görs ofta i samband med hembesöket. Därefter är målsättningen att du ska få ett beslut inom cirka en vecka.

Du är välkommen att kontakta din biståndshandläggare om dina behov förändras.

Kontakt
Du når biståndshandläggare via Kontaktcenter, telefon: 0457-61 80 00, under telefontid:

  • måndag, tisdag, onsdag och fredag kl. 08.30–09.30.

Kontaktcenter ser till att du kopplas till rätt biståndshandläggare. Det går även bra att maila till vofmyndighet@ronneby.se.

Så här väljer du utförare
Ronneby kommun tillämpar valfrihet i hemtjänsten enligt lagen om valfrihetssystem, LOV. Tanken med valfrihet i hemtjänsten är att du som individ själv väljer den utförare du anser vara bäst - på så sätt kan du påverka kvaliteten på hemtjänsten.

När du ansöker om hemtjänst hos kommunens biståndshandläggare informeras du om vilka leverantörer du kan välja mellan. Biståndshandläggaren kontaktar den leverantör du valt som sedan kontaktar dig.

Kommunens hemtjänst finns kvar som valmöjlighet. Om du inte gör något val blir det automatiskt kommunens hemtjänst som utför de beviljade insatserna hos dig.

Om du inte är nöjd kan välja att byta utförare. Du behöver inte ange något skäl till bytet och du kan byta så ofta du vill.

Leverantörer av hemtjänst i Ronneby kommun:

- Attendo Länk till annan webbplats.
- 1:a Omtanken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ronneby kommun pdf, 305.9 kB.

Samma avgift oavsett leverantör
Din hemtjänstavgift är densamma oavsett om du väljer kommunens hemtjänst eller någon annan leverantör. Det är också alltid kommunen som skickar faktura på avgiften även om det är ett privat företag som utför din hemtjänst.

Avgifterna nedan gäller från 1 januari 2025

Avgiften för hemtjänst är 389,45 kronor per timme och avgiften för trygghetslarm är 328,49 kr i månaden. En extra larmknapp till make/maka kostar 130,89 kronor per månad. Installationsavgift för larm är 200 kr.

Den högsta avgiften, så kallad "maxtaxa", för omsorg och hjälp (inklusive kommunal hälso- och sjukvård) får inte överstiga 2 642 kronor per månad.

Från och med 2020-04-01 tar kommunen även ut en avgift för kommunal hälso- och sjukvård med 100 kr per besök/delegerad HSL-insats med en maxavgift på 200 kr per månad.

Beslut är taget att från 2024-01-01 att betalning kommer att ske utifrån 100 % av avgiftsutrymmet.

Tilläggstjänster
En privat utförare kan erbjuda dig tjänster som inte ingår i biståndsbeslutet, så kallade tilläggstjänster. Kommunen ansvarar inte för denna typ av tjänster och utföraren tar ut en extra kostnad för dessa. Faktura på de tilläggstjänster du väljer får du direkt från utföraren.

Vanliga frågor och svar

Har jag rätt till bostadstillägg?
SVAR:
Klicka på länken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att ta reda på mer om bostadstillägg och om du har rätt till det.

Hur ser personalkontinuiteten ut inom hemtjänsten i Ronneby kommun?
SVAR: Personalkontinuitet handlar om att få samma personer som utför hemtjänstinsatser och att de utför insatserna vid ungefär samma tider. För individen ökar detta tryggheten och möjligheten att bygga värdefulla relationer med personalen.

Ronneby kommun deltar i en jämförande undersökning varje år under i september/oktober som heter Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK), som anordnas av Sveriges Kommuner och Regioner.

I snitt möter en person som får hemtjänst i Ronneby kommun 16 olika personer inom hemtjänsten under en tvåveckorsperiod, vilket ligger i linje med det nationella snittet i riket.

Vad innebär en fast omsorgskontakt?
En fast omsorgskontakt är en namngiven och särskilt utsedd medarbetare i hemtjänsten som ska tillgodose individens behov av trygghet, kontinuitet, individanpassad omsorg och samordning när hemtjänstinsatser verkställs.