Artikeln publicerades 29 april 2019

Lättare och snabbare att söka serveringstillstånd

Kommunerna i Blekinge nu först i landet att kunna erbjuda helt digitala tjänster inom alkoholområdet och att likrikta arbetssättet så det ska vara lika enkelt oavsett vilken kommun i Blekinge du söker serveringstillstånd i.

Nu kan alla som ska söka serveringstillstånd enkelt logga in med sitt BankID via kommunernas nya e-tjänst som gör ansökningsförfarandet både snabbare och enklare. Den nya tjänsten är framtagen och testad av Karlskrona kommun som för drygt två år sedan blev först i landet att lansera e-tjänsten Serverat för restaurangföretagare. Serverat är ett nationellt projekt som syftar till att underlätta för företagare att söka serveringstillstånd samtidigt som kommunens handläggning effektiviseras genom digitala lösningar.

Kommunerna har nu tillgång till myndigheternas sammansatta bastjänst vilket betyder att alkoholhandläggarna får tillgång till grundläggande företagsuppgifter direkt.

– Det sparar oss mycket jobb att slippa kolla så att de inlämnade uppgifterna stämmer, eftersom vi nu får in alla företagsuppgifter direkt från Bolagsverket, säger Millbourn Lindhe, alkoholhandläggare i västra Blekinge (Karlshamn, Sölvesborg och Olofström).

Det blir även en mindre manuell påläggning jämfört med tidigare vilket inte bara gör handläggningen mer effektiv utan också mer rättssäker.

– E-tjänsten hjälper krögaren att göra rätt direkt och förutom att det blir enkelt och smidigt för företagaren, underlättar det kommunens egen hantering när ansökan är komplett och korrekt ifylld, säger Anna Persson, utredare i Karlshamns kommun.

– När man tidigare ansökt om ett serveringstillstånd har det ofta krävt ett flertal bilagor, ibland uppåt 30 stycken, men genom denna e-tjänst är vi nere i fem, sex bilagor och den sökande kommer att bli ”slussad” till de olika handlingarna som måste bifogas. Den sökande vägleds under hela ansökningsprocessen och vi får in kompletta ansökningar som vi kan börja handlägga direkt utan att behöva begära in en massa kompletteringar, säger Nadine Millbourn Lindhe.

I det nya systemet kan också krögarna logga in med hjälp av BankID och enkelt själva gå in och ändra uppgifter om serveringsansvarig personal, ändrade öppettider och ägarförhållanden med mera. Inom en snar framtid kommer även betalning och beslut att kunna hanteras digitalt i länets kommuner.

E-tjänsten hittar du på informationssidan för serveringstillstånd för alkoholdrycker.