Artikeln publicerades 25 maj 2022

Avataren SAM hjälper dig i stadshuset

SAM är en avatar som hjälper dig att hitta till rätt konferenslokal och att meddela den du ska träffa att du väntar i receptionen när du har ett förbokat möte. Just denna tekniska lösning är Ronneby kommun först ut med i Sverige.

Medborgarservice personal står samlade vid skärmen som innehåller avataren SAM i Stadshusets entré

Hela medborgarservice samlade i Stadshusets entré. Från vänster Lena, SAM, Agneta och Mouayad.

När du besöker stadshuset i Ronneby välkomnas du av medarbetarna i Medborgarservice i stadshusets entré. Nu behöver du inte vänta på att någon av de mänskliga medarbetarna blir ledig för att anmäla din ankomst när du har ett förbokat möte, eller vill veta var konferensrummet som du är inbjuden till ligger.

Hit till medborgarservice kommer invånare, medarbetare och besökare med en mängd olika frågor, som tar olika lång tid att lösa. De externa kan handla om allt från att boka borgerlig vigsel, få kontakt med rätt person i olika ärenden, hjälp med att hitta och skriva ut blanketter till att reda ut begreppen och reglerna kring kommunens tjänster, säger Agneta.

SAM är en avatar och ännu en robot i Ronneby kommuns digitala medarbetarfamilj som du hittar på en stor skärm till vänster i entréhallen. Du kan välja på att kommunicera med SAM antingen genom att prata eller skriva.

Du trycker på anmäl besök eller hitta konferensrum, sedan kan du prata med SAM eller skriva in namn på den du ska träffa, eller vart du ska, säger Mouayad.

Kommer du till stadshuset för ett inbokat möte med en person meddelar du SAM att du kommit, och avataren meddelar då personen som du ska träffa att besöket väntar. SAM kan även hjälpa dig att hitta till någon av stadshusets konferenslokaler genom att visa en karta på var i stadshuset som lokalen finns.

Syftet med SAM är att du som vill ska kunna sköta besöksanmälan själv och enklare kunna hitta i stadshuset. SAM blir ytterligare ett sätt att ge ännu bättre service och att öka vår tillgänglighet.

Nu när vi har SAM finns möjligheten att slippa vänta på sin tur när vi har mycket besök, vilket är skönt för både våra besökare och oss. Vi vill ju helst hjälpa alla på en gång, säger Lena.

Läs mer om Medborgarservice, se kontaktinformation och öppettider här.