Artikeln publicerades 7 februari 2022

Digital tillståndsguide förenklar för dig som företagare

Flicka som skriver på en dator

Ronneby kommun lanserar nu en ny en digital Tillståndsguide där de tillstånd och regler som är aktuella och relevanta för företagare finns samlade. Guiden är en del i Ronneby kommuns digitaliseringsstrategi med syftet att underlätta företagarnas arbete med att starta, bedriva och utveckla sin verksamhet.

ronneby.se/foretag ger den digitala Tillståndsguiden dig som företagare en samlad bild utifrån olika kategorier. Istället för att leta runt på egen hand finnns allt samlat på en enda plats där du utifrån den bransch du tillhör kan ange behov och riktning och därefter se vilka tillstånd som krävs.

Om du exempelvis väljer kategorin för att driva eller starta ett café får du alla länkar, blanketter, e-tjänster och informationsblad som behövs för en caféverksamhet samlat på en enda plats.

- Det ska vara enkelt för företag att göra rätt. Ronneby kommun har en hög ambition när det gäller att ha ett företagsklimat som ligger i framkant och i det arbetet fokuserar vi på att underlätta för våra befintliga och nya företag att vara i kontakt med kommunen. I det här fallet genom att öka tillgängligheten i olika tillståndsärenden, säger Torbjörn Lind, näringslivschef i Ronneby kommun.

Tillståndsguiden och övergången till nya e-tjänster är en del i Ronneby kommuns digitaliseringsstrategi. Fokus ligger på att kommunens processer ska bli mer effektiva och tillgängliga och en förutsättning är att informationen är digital från start. När ansökningar är digitala blir handläggningen smidigare och mindre resurskrävande.

Till Tillståndsguiden

Känner du att du behöver ytterligare stöd och hjälp gällande tillstånd har du möjlighet att boka tid med vår företagslots. Boka tid via vår e-tjänst. Länk till annan webbplats.

Kontakta Näringslivschef Torbjörn Lind