Artikeln publicerades 30 september 2021

Nya e-tjänster för intyg

Nu finns det två nya e-tjänster för dig som har jobbat hos Ronneby kommun och behöver intyga det. Nya e-tjänster gör det smidigare att få ett arbetsgivarintyg eller tjänstgöringsintyg.

Arbetsgivarintyg, pappersblanketten. Ronnebys stadshus i bakgrunden.

Dessa intyg kan du behöva om du vill intyga anställning när du söker utbildning eller ett nytt jobb. Om du saknar arbete är det också vanligt att a-kassan ber om dessa handlingar.

För att använda e-tjänsterna krävs att du legitimerar dig med mobilt bank-ID.

Här hittar du de nya e-tjänsterna Länk till annan webbplats.

Vilket intyg behöver jag?

Tjänstgöringsintyg

Ett tjänstgöringsintyg innehåller uppgifter om den som arbetat, anställningstid, vilken befattning du haft och vilken förvaltning inom kommunen som du jobbat på. Ett tjänstgöringsintyg kan man behöva till exempel om du söker en en utbildning eller ska uppvisa vad du jobbat med i annat sammanhang.

Arbetsgivarintyg

Arbetsgivarintyg utfärdar vi som arbetsgivare när din anställning har upphört och det är det som ska lämnas till din A-kassan. Intyget innehåller information om ditt namn, varför din anställning upphört, om du erbjudits annat arbete, hur många timmar/dagar du arbetat och vilken lön du har haft.