Artikeln publicerades 3 juni 2020

Ronneby Live går live idag

En karta över Ronneby med markörer (pins) i olika färger på. I ett hjärta står det "Vad vill du göra idag?"

I dag fredag den 4 juni släpps Ronneby Live – live.ronneby.se! Ronneby Live är en ny teknisk lösning som samlar data från ”Internet of Things” och information från olika aktörers databaser till ett och samma gränssnitt.

Den hämtar till exempel badplatser och vandringsleder från naturkartan.se och evenemang från evenemangskalendern på visitronneby.se. Här kan du se direktsänd vattentemperatur vid olika badplatser, lufttemperaturen i staden och även var det finns parkeringar, busslinjer och besöksmål.

Idén till Ronneby Live föddes när vi funderade på hur vi skulle kunna ge invånare och besökare i Ronneby kommun all information om vad som händer de närmsta timmarna i kommunen, på ett enda ställe. Vi bestämde oss tidigt för att Ronneby Live inte skulle bli en i mängden av de miljoner appar som redan finns och som du som användare måste installera.

- Tobias Ekberg, IT-chef

Ronneby Live är själva kartan och ramverket, medan innehållet speglas från andra system. Men det finns även, som namnet antyder, livesänd data som skickas direkt till kartan.

När grunden var lagd började vi lägga till intressant innehåll, det var då vi började titta på ”Internet of Things”-enheter som kan sända livedata till vår sida. Vi har idag badtemperaturer på några kommunala badplatser, lufttemperatur på torget m.m. Vi ser att antalet enheter med denna information kommer att öka stadigt de närmsta åren.

- Emma Hessbo, digitaliseringsstrateg

Ronneby Live är finansierat av Tillväxtverkets medel för digitaliseringsinsatser mot invånarna och har tagits fram genom samarbete mellan förvaltningar och bolag i kommunkoncernen. Kompetenser från Miljöteknik, olika funktioner på Teknik-, fritid- och kulturförvaltningen (TFK) och Kommunledningsförvaltningen (KLF) har löst olika frågor och implementeringar av ny teknik.

Fem personer står vid en badplats och ler mot fotografen.

Från vänster: Allan Olsson (Miljöteknik), Mikael Olausson (TFK), Emma Hessbo (KLF), Nicklas Martinsson (TFK), Tobias Ekberg (KLF).

Den livesända datan är begränsad till Ronneby kommun idag men all annan information hämtas in för hela Blekinge. Tanken är att Ronneby Live ska fortsätta utvecklas med både livesänd information, så kallat ”Internet of Things” och annan relevant information och kategorier som kan läsas in.

Hitta till Ronneby Live

Du hittar kartan på adress: live.ronneby.se Länk till annan webbplats.

Har du tips eller idéer på nya kategorier eller saker som du vill kunna se?
Hör av dig till ronnebylive@ronneby.se