- Startsida
- Kommun & politik
- Så arbetar vi med...
- Kvalitetsutveckling
- Kommunens Kvalitet i Korthet (KKIK)
Kommunens Kvalitet i Korthet (KKIK)
Många goda resultat kring kvalitetsmätning i Ronneby
Att jämföra sig med andra och sig själv bakåt i tiden är en bra grund för förbättringsarbete. Kommunens Kvalitet I Korthet (KKIK) är ett projekt som drivs av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). I KKIK har man tagit fram ca 40 olika mått som beskriver kommunernas kvalitet och effektivitet. Måtten spänner över de flesta förvaltningar och områden men med särskild fokus på social, utbildning och äldre. De har tagits fram utifrån fem perspektiv.
- Tillgänglighet
- Trygghet
- Delaktighet och information
- Effektivitet
- Samhällsutveckling
Projektet KKIK började i liten skala 2006 och Ronneby var med redan från början. Sedan har det successivt vuxit. 2017 deltog ca 260 av landets kommuner.
Ronnebys resultat
I de flesta fall har Ronneby genomsnittliga värden. I tabellerna nedan, som utgör ett urval av mått där Ronneby ligger bra till eller där vi har förbättrat oss. Positiv eller negativ trend visar om vi har förbättrat eller försämrat oss över tre års sikt.
De första måtten gäller telefoni och mail. Detta är viktiga mått för oss eftersom kontakten med våra kommuninvånare är högprioriterad. Vi är snabba på att svara på epost och vi har ett gott bemötande men när det gäller tillgängligheten i telefonin har vi lite sämre resultat och här måste vi fokusera på att bli bättre. Satsningar har gjorts genom att t ex vissa förvaltningar byggt upp egna mindre kontaktcenter men fler förbättringsåtgärder måste till.
* ej jämförbar siffra med 2015
Trend | 2015 | 2016 | 2017 | Medel | |
---|---|---|---|---|---|
Andel som får svar på en enkel fråga via e-post inom två arbetsdagar | positiv | 84 | 85 | 93 | 86 |
Andel som får direkt svar på en enkel fråga via telefon | negativ | 48 | 56 | 41 | 51 |
Andel som uppfattar att de får ett gott bemötande när de via telefon ställt en enkel fråga till kommunen | 98 | 80* | 81* | 81 |
Mått som kan relateras till trygghet är vi också framgångsrika inom. Våra äldres uppfattning om omsorgen är av största betydelse och ett delmål är att de ska möta så få omsorgspersonal som möjligt.
Trend | 2015 | 2016 | 2017 | Medel | |
---|---|---|---|---|---|
Hur trygga är eleverna i skolan? | 88 | 83 | |||
Antal olika vårdare som besöker en äldre person med hemtjänst under en 14-dagarsperiod | positiv | 12 | 11 | 11 | 15 |
Antal barn per personal i kommunens förskolor (planerad) | positiv | 5,3 | 5,3 | 5,1 | 5,2 |
Ett annat område där vi står oss väl, även om vi på samma sätt som i övriga riket kan se en sjunkande trend är, sjukpenningtalet bland kommunens invånare. Miljöarbetet är högprioriterat i kommunen och det märks inte minst på vår satsning på miljöbilar och inköp av ekologiska livsmedel.
Trend | 2015 | 2016 | 2017 | Medel | |
---|---|---|---|---|---|
Företagarna sammanfattande omdöme om företagsklimatet i kommunen | positiv | 64 | 70 | 75 | 72 |
Sjukpenningtal bland kommunens invånare | negativ | 8,2 | 9,6 | 10,0 | 12,1 |
Kommunorganisationens andel miljöbilar av totala antalet bilar | negativ | 49 | 48 | 48 | 34 |
Andel inköpta ekologiska livsmedel | negativ | 30 | 28 | 29 | 28 |
Några mått som är mindre bra och vi måste arbeta med är resultaten inom skolan och, som nämnts tidigare, tillgängligheten i telefonin.
Om du klickar på Excelfilen nedan får du veta mer kring undersökningarna.