Artikeln publicerades 28 juni 2018

Nya flaggor för Ronnebys platsvarumärke

Nu är den sista pusselbiten på plats i Ronneby kommuns varumärkesplattform- nya flaggor för platsen Ronneby.

Den 27 juni hissades de nya flaggorna för första gången. Snart kommer de att användas vid flera infartsvägar vid E 22:an.

Flagga Ronneby - den moderna kurorteb

Ronneby kommun har två olika varumärken med tillhörande grafiska profil

  • organisationsvarumärket Ronneby kommun
  • platsvarumärket Ronneby – den moderna kurorten

Varumärkesplattformen behövs för att bättre kunna marknadsföra Ronneby som en bra plats att bo, verka i och besöka. Båda varumärkena bygger på en gemensam idé men har unika grafiska utformningar. Enklast går det att beskriva med hjälp av färgerna. Organisationen Ronneby kommun kommuniceras med hjälp av den blåa profilen. Platsen Ronneby har grön som huvudfärg.

När används den blåa profilen?

I all kommunikation där Ronneby kommun uppträder som arbetsgivare, myndighet eller organisation använder vi den blåa profilen. Men även när vi kommunicerar internt med kommunens anställda eller informerar externt om kommunens service, politiska beslut, mm.

När används den gröna profilen?

I kommunikationskampanjer kring evenemang och i arbetet med visitronneby använder vi den gröna profilen. Här är det den geografiska platsen Ronneby som är avsändare. När Ronneby kommun kommunicerar tillsammans med andra aktörer, som till exempel föreningar, näringsliv eller andra aktörer med anknytning till platsen Ronneby används med fördel den gröna profilen.

Läs gärna mer om den grafiska profilenlänk till annan webbplats (information om platsens färger, logotyp och typsnitt kommer inom kort att finnas tillgängliga på samma sida).