Självservice & E-tjänster

Självservice innebär att du själv kan uträtta dina ärenden med hjälp av e-tjänster och blanketter, oavsett plats eller tid på dygnet, förutsatt att du har tillgång till en dator med Internetuppkoppling.

E-tjänsteportalen

I e-tjänsteportalen finns olika typer av e-tjänster som olika verksamheter använder. Vissa tjänster är länkar till andra system, vissa är blanketter och andra är formulär som hanteras som ärenden direkt i e-tjänsteportalen.

"Mina ärenden"

Vissa e-tjänster hanteras helt i e-tjänsteportalen. Har du något sådant ärende så kan du hitta och följa ärendet under "Mina ärenden" när du är inloggad i e-tjänsteportalen. Då ser du svar från handläggare och kan till exempel komplettera med information direkt i systemet. Du får ett meddelande till din e-post när det hänt något nytt med ärendet.

Blanketter för utskrift

I e-tjänsteportalen finns ett meny-val som heter "Blanketter för utskrift". De fungerar likadant som de blanketter som finns på hemsidan förutom att du inte behöver något särskilt program för att öppna dem. Du kan oftast fylla i alla fält direkt på datorn, mobilen eller din tablet innan du skriver ut eller laddar ner den. Vissa blanketter måste du skriva ut innan du kan fylla i. Behöver blanketten skrivas under så skickar du in den till den adress som står angiven på blanketten. Behövs ingen underskrift så kan du skicka in den som bifogad fil med ett mail till den e-postadress som står angiven på blanketten.

PDF-blanketter på hemsidan

PDF-blanketter hittar du fortfarande genom att söka på det område som berörs, till exempel "Bygglov", "Försörjningsstöd" "Särskilt boende". Du hittar sökfunktionen genom att klicka på förstoringsglaset uppe till höger (på dator) och på mobil ser du sökfältet längst upp på sidan. Du kan också gå via menyerna och klicka dig fram till rätt sida.

För att kunna öppna dem behöver du ha gratisprogrammet Acrobat Reader installerat på din dator. En länk till en webbsida där du kan hämta programmet finns nederst på sidan under "Relaterad information".

Du kan i regel fylla i blanketterna på skärmen och sedan spara dem i ifyllt skick. Du kan skicka in dem som bilaga till e-post om inte namnunderskrift krävs. Mejla då till verksamheten som anges på blanketten. Men vanlig pappersförsändelse går också bra.