- Startsida
- Kommun & politik
- Kommunens organisation
- Förvaltningar & nämnder
Förvaltningar & nämnder
Förvaltningar
I Ronneby kommun finns teknik-, fritid- och kulturförvaltningen, kommunledningsförvaltningen, miljö- och byggnadsförvaltningen, socialförvaltningen, utbildningsförvaltningen och äldreförvaltningen. Här hittar du information om vad de olika förvaltningarna arbetar med. Du ser hur den kommunala förvaltningen är uppbyggd och vem som har ansvar för vad.
Ronneby kommun är organiserad i sju förvaltningar och förutom kommunfullmäktige och kommunstyrelsen även i sju nämnder. Här får du veta mer om vilken nämnd som tar beslut om till exempel detaljplaner eller vilken förvaltning ansvarar för underhåll av gator och torg.
Nämnder
Förutom kommunfullmäktige och kommunstyrelsen finns ett antal nämnder. Kommunfullmäktige beslutar vilka nämnder som ska finnas och väljer ledamöter.
I Ronneby kommun finns följande nämnder: Teknik-, fritid- och kulturnämnden, Miljö- och byggnadsnämnden, Utbildningsnämnden, Valnämnden, Socialnämnden, Äldrenämnden och Överförmyndarnämnden.
Nämnderna:
- ansvarar för det dagliga arbetet inom kommunen
- förbereder ärenden som ska beslutas av fullmäktige
- genomför beslut som fattas i fullmäktige
I praktiken är det inte politiker utan tjänstemän som utför det dagliga arbetet i nämnderna. Arbetsuppgifterna kan vara att ge byggnadslov, bevilja ekonomiskt bistånd eller att organisera äldreomsorgen. Eftersom kommunerna själva bestämmer vilka nämnder de behöver kan det variera en del vilka nämnder som finns mellan kommunerna.