Artikeln publicerades 1 mars 2023

Unga energivaktmästare på Hulta förskola

Barnen på avdelningen Vinden på Hulta förskola håller energimöten, går energirundor och har egna energivaktmästare. Och till sin hjälp har de hittat på egna energimonster.

barn och vuxna sitter i en ring på en grå matta

Energimöte på Hulta förskola, avdelningen Vinden, med barnen och pedagogerna Jimmy Lindgren, Åsa Åström och Helena Andersson.

​-Energimonstren ska hjälpa till att vi inte glömmer att släcka lamporna, berättar 5- och 6-åringarna på avdelningen Vinden på Hulta förskola inför en samlad grupp av lokalmedia.

Det är energimöte på avdelningen och veckans energivaktmästare berättar om sina upptäckter. Tillsammans med personal och övriga barn kommer många bra idéer fram och barnen visar på stor förståelse för sammanhangen mellan det egna agerandet och miljön runt omkring de.

-Vi behöver spara på papper, berättar en engagerad energivaktmästare.

-Varför?, frågor pedagogerna.

-För annars dör träden och det vill vi inte, fyller barnen i.

Samtalen fortsätter medans en del av gruppen visar runt på förskolan där man kan hitta en och annan energitjuv, t.ex. sladdar som sitter i i onödan eller lampor som inte är släckta, men även kläderna på golvet ska tas om hand.

- De går sönder om de ligger på golvet. Då måste man köpa nya kläder och det är dyrt och inte bra för jordklotet, berättar barnen tillsammans.

Pedagogerna på avdelningen Vinden är Jimmy Lindgren, Åsa Åström och Helena Andersson. Tillsammans med barnen har man jobbat med temat hållbar utveckling ett bra tag, men just energirundorna, energivaktmästarna och energimonstren är barnen själva som har utvecklat det till.

-Vi lyssnar på barnen och fångar upp det vi hör. Och så erbjuder vi forum, arbetssätt och verktyg för att lära sig tillsammans. Barnen tar verkligen till sig det när man gör det på ett sätt som de tycker är roligt. Studier visar att ju tidigare barn blir medvetna om social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, desto mera tar de med sig kunskaperna upp i vuxen ålder, säger förskollärare Åsa Åström.

Hållbar utveckling på alla kommunens förskolor

Det är inte enbart på Hulta förskola man arbetar aktivt med hållbarhetsfrågorna - alla förskolor inom Ronneby kommun arbetar med de olika dimensionerna av hållbarhet. Under de närmaste tre åren sker detta i nära samarbete med forskarna från Stockholms universitet inom ramen av projektet HUUR (Hållbar utveckling i undervisning i Ronneby). Så vi lär få anledning att återkomma med fler rapporter från kommunens yngsta invånare.