Artikeln publicerades 29 september 2022

Fokus på matsvinn i skolorna

En skylt med information om hur mycket mat Bräkne-Hobyskolan har slängt på ett år (ca 600 kg) och en säck potatis står på ett bord.

Idag på Internationella matsvinnsdagen fokuserar kostenheten lite extra på arbetet med att minska matsvinnet i kommunens skolrestauranger. Målet är att minska matsvinnet till 29,5 g/portion till 2030.

Kostenheten har svinnmätningar 4 gånger om året och i skolrestaurangerna visar man idag bland annat upp resultatet från föregående mätning för eleverna för att medvetandegöra dem om hur mycket mat som slängts. Senaste mätningen ägde rum vecka 36-37.

Vi jobbar med att göra eleverna uppmärksamma på hur mycket mat som slängs men vi för även löpande diskussioner på matråd för att få med deras synpunkter hur vi kan arbeta. På matråd har eleverna även möjlighet att påverka hur matsedeln ska utformas, säger Li Wahlgren som är måltidschef på kostenheten.

Några av aktiviteterna som äger rum idag;

• På Parkdalaskolan illustreras förra mätperiodens resultat då eleverna slängde 50 kg mat med fyra 10-kilos och två 5-kilos säckar med vetemjöl.
  • På Hobyskolan informeras eleverna om att det slängs ca 600 kilo mat per år i restaurangen och att det motsvarar kostnaden för en månads lunchservering av potatisbullar. Även här används en tiokilos säck med potatis för att illustrera volymen och den som vill kan testa att lyfta säcken 60 gånger för att få en känsla för hur mycket 600 kilo matsvinn väger.
  • Förra året startade Hallabroskolan ”matsvinnmästarna” som är en tävling på tre dagar om vilken klass som slänger minst mat. Tävlingen avgörs imorgon och vinsten är en vandringspokal, vilken förra året delades ut av kommunalråd Roger Fredriksson.

Men det är inte bara idag som frågan om matsvinn lyfts med eleverna.

Kökspersonal är ute och pratar med eleverna i klasserna under hela året, och i serveringslinjen uppmanas elverna att inte ta mer än man orkar äta upp, att smaka först, börja med en mindre portion för att sedan hämta en till portion om man önskar mer, berättar Li Wahlgren.