Artikeln publicerades 14 mars 2022

KliMATlådan är här för att stanna

Ronneby kommun införde klimatlådan på kommunens grundskolor i december 2020. Under klimatlådans första år har 972 matlådor sålts.

Klimatlådan funkar så att elever och personal tar med egen matlåda som de fyller när servering i skolrestaurangerna har stängt för dagen. Klimatlådan hjälper till att minska matsvinnet, samtidigt som elever och personal får köpa en portion för 25 kronor. Köken fyller inte på med mat som kan serveras vid ett senare tillfälle, så det är inte säkert att alla delar av dagens skollunch finns kvar när försäljningen öppnar.

- Vi är nöjda med försäljningen, säger Elena Johansson, kostchef. Köken lagar ingen extra mat för att sälja och det är inte intäkterna som är det viktiga utan att vi hjälps åt att minska svinnet. Hanteringen är enkel så det är en vinn-vinn situation för alla.

Klimatlådan

På bilderna ses Benny Andersson och Pelle Håkansson som fyllt sina matlådor.