Artikeln publicerades 24 februari 2021
Rapport från Draknästet
"Draknästet" är ett årligt event inom Ung Företagsamhet på Knut Hahns gymnasieskola. Här kommer en lärare- och elevrapport från årets lite annorlunda upplaga, då eleverna och de vuxna "drakarna" fick mötas digitalt istället för i verkligheten.
Inför Draknästet, som arrangerades den 16 februari, hade eleverna på gymnasieskolan Knut Hahn det pirrigt, nervöst och förväntansfullt. Och efteråt, en känsla av glädje, lättnad och stolthet över sin egen prestation. Vi lärare var glada med dem. Nu undrar ni vad allt ståhej är om? UF - såklart. Och Draknästet.
Ung entreprenörer och drakar
UF står för Ung företagsamhet och är en möjlighet för ungdomar på gymnasiet att under ett helt läsår få starta och driva ett eget företag, med en egen affärsidé. Under detta år har vi bland annat företaget Chocolate Shop UF som tillverkar och paketerar sina egna chaokladpraliner, Cup of Mind UF som säljer muggar med citatet ”Talk about your mind. It matters.” En uppmaning till oss alla att bryta tabun kring psykisk ohälsa. Genom att arbeta med UF utvecklar eleverna kompetenser som organisera, planera, lägga upp en budget, ta kontakt med människor och bygga upp nätverk, arbeta i grupp, hantera motgångar och lösa problem. De lär sig även att skriva en affärsplan och beräkna intäkter och kostnader. På Knut Hahn har UF funnits under hela 2000-talet, och i dagsläget är det programmen Handels, Ekonomi, Teknik och Samhällsvetenskapliga som har elever som driver UF. Men allt fler lärare ser fördelen med att väva in UF i sina kurser och arbeta tillsammans med andra lärare så eleverna får UF som en röd tråd genom flera av sina kurser. Nyttan är inte enbart att eleverna når kursmålen på ett roligt sätt, det engagerar eleverna att lära sig mer och det sätts även i ett större sammanhang där eleverna förbereds för tiden efter skolan.
Draknästet då? För sjätte läsåret i rad genomfördes ett av de evenemang som UF-företagarna på Knut Hahn får göra: att pitcha, presentera, sin affärsidé för näringslivet. Det är detta evenemang som benämns Draknästet, detta då de vuxna representatenterna från näringslivet kallas "drakar". UF-företagarna får 4 minuter på sig att sälja in sin idé och prata sig varma om sitt företag. De så kallade drakarna från näringslivet får sedan ställa frågor de är nyfikna på och sedan kan de välja att investera sin tid eller sina kontakter i företaget. Eller också väljer de att inte göra det alls. Visst kan ni förstå viss nervositet i förväg, som sedan växlas mot glädje.
Draknästet är inget moment som ingår inom ramen för UF, det är ett event som engagerade lärare på skolan har tagit initiativet till och driver. Och det växer från år till år. Första året det arrangerades medverkade 9 elever och 3 drakar. I år medverkade 75 elever och 16 drakar. Drakarna var fördelade på fem olika nästen där UF-företagarnas pitcher kördes parallellt, och när kvällen var slut korade respektive näste kvällens bästa pitch.
Årets vinnare var:
- Näste 1: Color Avenue UF, som tillverkar färgglada tröjor i batik.
- Näste 2: Made with Corten UF, som skapar miljövänliga krukor.
- Näste 3: SAYORA UF, vars affärsidé är att erbjuda modeintresserade och båtintresserade ett armbandsur.
- Näste 4: Creamart UF, som skapar egna canvastavlor, här kan kunden även ha egna önskemål på tryck.
- Näste 5: Unity UF, som säljer tröjor med tryck som de har målat själva.
Vi ställde några frågor till Unity UF, Engla och Jennie på tekniska programmet.
Hur kom ni på er affärsidé?
- Vår affärsidé kom till genom att vi fick inspiration från alla förändringar som sker runt om i världen just nu. Allt från Black lives matters till Me too, till alla klimatstrejkar och allting. Det var där vi fick vår inspiration till att visa allas lika värde genom våra kanaler.
Vilken lärdom tar ni med från er UF-tid?
- Att man inte vet allt och att man inte kan så mycket från start utan att det är en lärande process hela tiden.
Samtliga av UF-företagen tipsar blivande UF-företagare om att hitta en affärsidé som man tycker är roligt och brinner för. SAYORA tipsar även om att undersöka branschen man ger sig in i. Sen är det ju det här, att allt måste inte bli rätt från början, eller rätt hela tiden. För som sagt, det ska ju vara en lärande process.
I ”normala” tider hade vi bjudit in allmänheten till den här kvällen. Vi hade bjudit in UF-företagarnas rådgivare och nära och kära. I ”normala tider" hade drakarna träffat UF-företagarna öga mot öga. I ”normala tider" hade UF-företagarna ställt upp sina produkter till försäljning och även kunnat göra lite affärer under kvällen, mingla runt och se sina skolkompisars produkter och få ta del av deras affärsidéer och erfarenheter. Men nu är ju ingenting ”normalt”, utan ”covid-anpassat”. I år var ingen utanför skolan inbjuden till kvällens aktiviteter. I år fick drakarna vara med digitalt i form av uppkopplade möten. I år fick UF-företagarna komma till sitt draknäste på utsatt tid och sedan fick man gå hem. Förhoppningen är ju att allt ska vara som vanligt nästa år igen.
Ser du en affisch på stan eller en notis på kommunens hemsida som säger att nu är det dags för Draknästet igen, så ta chansen och kom och träffa våra unga entreprenörer och se vad de har för idéer. Du är varmt välkommen!
Text: Sara Oskarsson
Foto: Selma, Simon och Alice på Samhällsprogrammet inriktning media