Artikeln publicerades 11 september 2024

Ronneby kommuns förskolor belönas med Guldtrappan 2024

Förskolorna i Ronneby kommun har belönmats med utmärkelsen Guldtrappan 2024

Ronneby kommuns förskolor är en av sju som belönas med Guldtrappan 2024, en kvalitetsutmärkelse för kommuner och skolhuvudmän i framkant när det gäller skolutveckling.

- Vi är glada och hedrade över utmärkelsen, säger Ann-Charlotte Wernered, TF förvaltningschef för utbildningsförvaltningen och verksamhetschef för förskola. Tack vare visionsarbete och ett tydligt mål för Ronneby kommuns förskolor, arbete med kollegialt lärande i nätverk och samarbete i verksamheterna har vi skapat förutsättningar för det goda utvecklingsarbete som kontinuerligt pågår hos oss, fortsätter hon.

Guldtrappan är en kvalitetsutmärkelse för kommuner och skolhuvudmän som är framkant när det gäller skolutveckling i vår digitala samtid. Den utdelas årligen av stiftelsen Yngve Lindbergs Minne tillsammans med partners.

Syftet är att uppmärksamma de som arbetar långsiktigt och strategiskt för kunskapsutveckling, samarbete och personlig utveckling med hjälp av digitalisering. Man framhåller kollegialt lärande, digitala lärresurser, nätbaserat samarbete och gott ledarskap. Guldtrappan syftar till att inspirera kommuner och andra skolhuvudmän till skolutveckling med hjälp av digitalisering.

Tanken med utmärkelsen är också att skolhuvudmän i hela landet ska dela erfarenheter, modeller och strategier kring skolutveckling och digitalisering. I mötet förenas beprövad erfarenhet med ny vetenskap. Genom samarbete blir skolan bättre, helt enkelt!

Guldtrappan bidrar till samverkan för utveckling av skolan, i en process med många arenor för erfarenhetsutbyten och kunskapsbildning – nationella och regionala, fysiska såväl som digitala.

Juryns motivering till att Ronneby kommun tilldelas Guldtrappan 2024

Ronneby kommuns förskolor lade 2022 en ny vision till grund för ett systematiskt utvecklingsarbete, i ett ledarskap med fokus på likvärdighet, hållbar utveckling, analog och digital kompetens, kommunikation inkluderande barns röster och delaktighet.

Här är hela styrkedjan involverad, med lärare och personal, rektorer, förvaltning och nämnd. Rektors ledarskap har varit central. I en intressant användning av en gemensam plattform görs löpande analys av barns språkliga utveckling. Man arbetar systematiskt med beprövad erfarenhet, långsiktigt och kontinuerligt i samarbete med forskare från Stockholms universitet. I lek- och lärmiljöerna har samtliga förskolor tillgång till anpassningsbara resurser, med lek och lärande i ute- och innemiljö, läshörna, digitala och analoga resurser.

Allt ses som delar av samma lärande miljö. Här stimuleras barnens gemensamma samtal och multimodala berättande om natur, teknik och samhälle. Så utvecklas deras färdigheter och kunskaper, oavsett modersmål och etnicitet. Delaktighet, demokratiska processer och inflytande ges stor vikt i en verksamhet, där hållbar utveckling på ett spännande vis sätts i främsta rummet.

Ronneby kommuns förskolor illustrerar hur förskola idag är på väg att bli en spjutspets i svensk skola, med fokus på likvärdighet, hållbar utveckling, analog och digital kompetens.